Pazartesi, Mayıs 05, 2008

Sekiz Dakikada Meditasyon

Midem gaz yapıyor. Simetikon bazlı anti-gaz haplarından alınca düzeliyor ama hap almadan önce mesela, her akşam istisnasız en az beş aylık hamileyim.

Sonra sırtımın alt tarafında, belimin civarında bazen çok şiddetli ağrılarım oluyor. Bunun için çok kez doktor kapısını aşındırdım. Hatta MR’lar falan bile çektirdim binlerce dolara da domuz gibi olduğumu öğrenmek için. Doktor Simit’e de danışmıştım da ‘evlen geçer’ demişti. Evlendim ve geçmedi işte.

Etrafımda meditasyon yapan insanlar var. Kime dertlerimi anlatsam detoks diyor meditasyon diyor. Ben de meditasyonu yogayla özdeşleştirip olabilir diyordum ama yoganın zayıflatanından, popo, göbek küçülteninden isteyip 'ommm’ları ve ayak sevmelerini istemeden. Hımk mımk gülerim ben. Bir de asla düşünmeden duramam. Tilkiler ölmez. Fakat internette karşıma çıkan çakra testinde* kök ve göbek çakralarımın tıkalı olduğunu ve bunun da bel ağrılarına ve gazlara falan sebep olabileceğini öğrendiğim gibi Çıtır’a 'beni meditasyona götür’ diye yapıştım. O da eğer gülmezsem beni beraberinde götürebileceğini söyledi. Şimdi ona bu sözü vermenin ağırlığını tartmakla meşgulum. Tutulmayacak sözü vermiyim, çocuğu da ortamında rezil etmiyim diye.

Geçenlerde Hemşo da geldi Paris’ten o da demez mi meditasyon diye. Sen de mi Brutus, olmadım değil. Adanalı bir hırttır kendisi. Böyle egoyu bırakmaklar, sakinlemek dizginlemekler ona göre değil. Allah allah demeye kalmadı yeni hobisini açıkladı. Krav Maga isimli İsrail askerlerinin savunma taktiklerinden oluşan bir yakın dövüş sporumsusu. Sporumsu, çünkü kuralı yok. Isırmak, çırmalamak, saç çekmek, belden aşağı vurmak falan serbest. Ha, tamam, şimdi Hemşoluk oldu. Kavga gürültü mevcut yani. Adam böyle medite oluyormuş. Nasıl gözleri parlıyor anlatırken, şaşarsınız. Fight Club olmuş. Kavga ederek ermiş. Çıtır tabii daha pasifist, sufi, Mevlanavari bir yerde dururken Hemşo dayak arsızı olmuş. Her ikisi de meditasyon diyor yaptıklarına. Bana da serotonin salgıladığım sürece ne yaparsam adı meditasyon olacakmış gibi geliyor madem.

Derken Hemşo bildiğimiz anlamda bağdaş kurup oturmalı ve konsantre olmalı meditasyonu denediğini ve bunun için de Most American Form of Meditation isimli bir kitaptan faydalandığını söyledi. Oradan çektiği kelimeleri kullanarak konuşan Hemşo beni derin düşüncelere sevk etmedi değil. Efendim, Hemşo 'Aha! moment’ ını bir türlü bulamamış bu normal meditasyonda ama Krav Maga esnasında birkaç kez 'Aha!' olmuşmuş.

Kitabın ismi aslında 8 Dakikada Meditasyon. 'Meditasyonun en Amerikanı’ ise tagline’ı sadece. Amerikalı Amerikalı herkesin bildiği ama ifadeleyemediği veya ifade etmeye yeltenmediği şeyleri kategorize etmiş, numaralandırmış ve hap niyetine vermiş. Tibet’te bin sene daha geçse 8 dakikada meditasyon teknikleri, mutlu olmanın 20 kuralı, sağlıklı iletişimin 35 yolu falan gibi pazarlama taktikli, kısa yoldan harikalar yaratabileceğimizin gazı verilmezdi heralde.

Kitabın kendini bilmesi erdemliliğine de hasta oldum. 'Meditasyonun en Amerikanı’ lafını kitap için Time’daki bir eleştiride kullanmışlar ilk. Aslında ufaktan bir ayar da var bu lafta ama çok beğenip reklamın iyisi kötüsü olmaz diye düşünüp aynen kullanmış olabilirler tabii. O kısmını anlamadım. 8 dakikayı da Amerikan televizyonlarındaki iki reklam kuşağı arasındaki süreden yola çıkarak belirlemişler. Modern toplumun ortalama bireyinin şartlandırıldığı konsantrasyon süresi olaraktan yani. Yazarı da hatta "Eğer sekiz dakika CSI seyredebiliyorsanız meditasyon da yapabilirsiniz" diyor dahil edici bir tavırla.

Bir başka kulvardaki arkadaşım ise hipnozu irdelemekte. Bu konuda da kafam meditasyon konusundaki gibi epey karışık.


* Bahsi geçen çakra testinin linki burada: http://www.eclecticenergies.com/chakras/chakratest.php

3 yorum:

Adsız dedi ki...

Şekerim Hafiye,

Midedeki şişkinlik-gaz olayı duygusal şişkinlik ve gazlarla birebir orantılı. İşte-evde-ailede şişiyorsan, şişiyorsun. Kebap dünyasında takılmak da pek yardımcı olmuyor.

Sırtın alt tarafındaki ağrılar, genellikle "dünyanın bütün yükünü tek başıma çekmeliyim" duygusuyla duygulanmış tiplerde yoğunlaşır. Bir de fiziksel alt yapı varsa (mekanik bel ağrısı, fıtık, etc)... Sende öyle bir kapasite gördüm. Bu aklı da öyle çakra makra testlerinden diil, öz hakiki bel fıtığı uzmanı doktorumun repartuarından arakladım. Gayetten bilimsel oldu. :)

Hemşo'yu sevdim. İki kafa, üç tekme atmak bana da rahatlatıcı bir etki yapabilir. Hiooooyt diye bağırdın mıydı, Allaaah! Hatta kendisini Parizyen bir arkadaşımla tanıştıralım, o da çok bunalınca "ben dayak istiyorum" diye dolanır. Dayak yese rahatlarmış. Pek eğlenirler birlikte gibi geldi.

Bu arada Amerika'daki doktorları boşver. Kanser falan olunca iyi de, gaz sancısı gibi ufak mevzularda varlık gösteremiyorlar. Kendini Türk doktorlara emanet et. Mesela, Academic Hospital'den Serdar bey. Bak isim de verdim, o kadar yani. Bel ağrısı olayını çözer.

Çok sevdiğim ve Türk işi meditasyon "tefekkür" noktasında uzman bir büyüğümün dediği üzere: "Koyver gitsin".

Adsız dedi ki...

8 haftalik 650 dolarlik meditasyon kursunu, bu isin Amerika'daki en buyuk uzmanlarindan birinden aldim. Bizimkisi ozel bir gruptu, uzerimizde deney yaptilar kurstan once ve sonra. Beynime elektrotlar falan bagladilar, beyin dalgalarimi olctuler. Meditasyonun beyni degistirip, degistirmedigini olcmek icin. Evet, girmedigim boya kalmadi benim. Bilime de boyle katkim oldu netekim. Neyse canim, kursa, kitaba gerek yok. Ben sana her turlu materyali de gonderirim, tam olarak ne yapacagini da anlatirim. 8 haftada, meditasyonun kurdu olursun. Cok zor bir sey yalniz. Cogu kisi yari yolda birakiyor. Inanilmaz zor, saka yapmiyorum. Dunyada 10 dakika dikkatini bir noktaya odaklamaktan daha zor bir sey bul bulabilirsen. Ama meditasyonun ozu, bir sey dusunmemek degil. Bizim doktor durmadan, bir sey dusunmedigini soyleyen oludur diyordu. Meditasyonun ozu, dikkati odaklamak. Yani meditasyon dedigin sey, dikkatini, kas gibi, gun be gun egzersizle gelistirmek. Gittikce kolaylasiyor. Istiyorsan yaz, sana detaylari gonderirim. Ilerledikce, yururken bile meditasyon yapabiliyorsun. Bir suru yontem var, onemli olan hepsini deneyip, sana uyani bulmak ve onu uygulamak.

Yoga yaparken, hoca Ommmm dedikce, benim de gulesim geliyor. Haklisin, bize gelmiyor oyle seyler. Ama yogada bazi hareketler strese karsi ozellikle iyi, bazilari ise, icindeki ofke ve stresi iyice disari cikariyor. Onlari ogren. Dak

Yesim Arpat dedi ki...

Evet evet. Detayları istiyorum, Dak.

Aslında üç beş okuduğum şeyi uygulamaya kalktım bile. Konsantre olabileceğimi düşünüyorum ama bir yandan kontrolümü kaybederim korkusu var sanırsam ki bu benim hayatımın odak problemi.